Youngadult bez kondomu

Jsou některé témata, které prostě vypadají jako veřejné tabu. Občas na ně někdo upozorní, ale nic se s tím nedělá. Já chápu, že to čtenáři nemají v kompetenci, přesto zrovna u tohoto je hluchota ze strany nakladatelů asi největší.

A co myslím? Young adult knihu jsou doslovně knihy bez kondomu, bez ochrany mladistvých a neberou ohled a neupozorňují na to co se v knize nachází. Například sex v knihách. Jenže nemyslím takové to, když autor napíše, že ji vroucně políbil. Jemně ji zatlačil na ramena a hlavní hrdinka dopadla na postel, kde spolu propadli noci plné neutuchající vášně.

Spíš mluvím o tom, že ho hlavní hrdinka popadla za ptáka, lascivně si přejela jazykem po rtech a pak celou stranu popisuje kolika různými způsoby si ho narve hluboko do krku, bez toho aby objevila dávicí reflex.

Proč ta druhá část se čím dál častěji objevuje v knihách pro mladistvé? A ted nemluvím jen o knihách, co jsou všeobecně doporučované pro mladistvé čili puberťáky nad patnáct let. Čím dál častěji se tyhle knihy doporučují právě už i dvanáctiletým.

Já chápu že v této době jde vyspělost porád věkově níž, ale nezlobte se na mě, protože v závěru i když si člověk v šestnácti přijde sebevyspělejší, tak patříte k dětem. Proč uměle urychlovat dospění a je jedno jestli je psychické nebo fyzické? Věřte mi, ty “dětské” časy vám budou chybět.

V době síly internetu si člověk najde cokoliv, koukne cokoliv, stačí zakliknout je mi 18 let a kolikrát ani to ne. Je to v pořádku být zvědavý, zkoumat a všechno kolem sexuality sebe sama a tak dále. V tom období je to těžké, hlavně pokud se nemá na koho obrátit, zdůvěřit se nebo prostě alespoň o tom pokecat.

Nevím, kdo četl můj příspěvek na instagramu (odkaz tady, protože je tam hodně i jiných názorů), ale ve zkratce jsem podotkla, že si myslím, že je správně kdyby byli knihy regulované. Nechtěla jsem tím naznačit, že by si člověk kupoval knihy na občanku, to by dopadlo stejně jak s jinými věcmi nad 18 a všichni víme, že když se chce tak se způsob najde, sama jsem si tím prošla.

Spíš se jedná o to, že by se zavedlo to co je kolikrát v zahraničí běžná praxe. Nevím jestli taková věc je pro naše nakladatele přílišná práce - opět, ale myslím si, že by to bylo lepší. Když jsem tohle vyvěsila na instagram, tak jsem se bavila s hodně holkama. Od těch co jim to nevadí číst až po ty co vysloveně tyhle scený přeskakují a znechucují. Ani u jedné jsem se nesetkala s tím, že by to vysloveně vyhledávala. Docela je jasné proč. Protože pokud tohle chce člověk vyhledat, tak sáhne po erotické literatuře. Bylo by to hlavně dobré pro lidi co to nechtějí číst a tak by se těm knihám vyhli úplně, přece to člověk nemusí kupovat za každou cenu.

A co si budeme, ale Dvory, Nikdynoc a takové podobné se kolikrát sexem vyrovnají i erotické literatuře a to nemluvím o tom jak často ty vztahy co jsou prezentované v knihách jsou toxické.

Dost často jsem viděla názor, že přece čtrnáctileté si umí rozlišit realitu od fikce v knihách? Vážne? Dáte stoprocentně ruku do ohně, že když holka bude číst jen knihy na doporučení tohoto typu v mladistvém věku, nebude mít s kým se bavit o své sexualitě. Bude opakovaně číst o tom jak první sex má být natvrdo, že není potřeba řešit ochrana, že to může být první maník kterého potká a přijít o to někde v motelu je v pořádku. Přece se to děje v knihách, povídkách na internetu. Kdo jí tohle vyvrátí, když o tom nemá s kým?

Nikdo.

Takže s největší pravděpodobností tohle celé dopadne špatně. Sakra vždy já si pamatuji když frčelo období emo a lidem připadalo cool se řezat a tvrdit, že mají deprese nebo randit s třpytivými upíry nebo vlkodlaky. Kolik knižních věcí máte doma? Kolikrát jste chtěli dopis z Bradavic? Nebo něco z těch knih zkusit?

Aha?

Takže knihy nás neovlivňují jo? Takže pokud je člověk dejme tomu od těch dvanáciti ve formě knih “závislý”, tak se to rozhodně nemůže podepsat na něm že? Blbost. Jedna velká blbost podle mě. Protože nás to ovlivňuje. Knihy na nás mají vliv emočně, ve snech, představách, nákupem věcí s tím souvisejících. Knihy budují charakter svým způsobem, tak v čem je to rozdíl v sexualitě?

Když budete někomu podávat jeden “zkreslený” pohled na danou věci, tak prostě pak to pro něho nebude zlé, protože nic jiného nezná nebo nemá o tom s kým.

Proč to řeším u sexu a u vražd a brutalit ne?

Přesně z toho samého důvodu. Od mala nám je násilí vštěpováno jako špatná věc. Čí už to člověk slyšel v televizi, u rodičů nebo kdekoliv jinde, ale násilí se děje dnes a denně a všude vidíme náznaky a podprahové vjemy o tom že to je nesprávné, jenže o sexualitě se veřejně nemluví.

Nevím jak je to v této době, ale ja mívala sexualní výchovu na škole, kde to dopadlo tím, že si spolužáci lepili vložky navzajem na batohy. A uprimne? Ani za boha bych za nikým z dospělých nešla kvůli otázkám o sexu v té době. Sex je pořád tabu. Je určitý věk kdy je to prostě vtipné a chichotavé nebo pak ta varianta kdy člověk vnitřně sám o sobě přemýšlí a porovnává se s ostatními jestli to co dělá je divné, jestli když to nedělá tak jestli je to divné a další myšlenky co k tomu prostě patří.
 
Dodejte navrch toho všeho, léta “doporučené” literatury, kdy v téměř každé knize borka “randí” alespoň se dvěma borci a máte win win. Ještě jsem nezažila YA literaturu kde by se nestalo, že tam vznikne normální vztah a lidi to baští a milují. A pak posloucháte ty mladší holky jak se rozplývají nad temi badass boyema. Takže se zeptám opět, vážně nás četba neovlivňuje?

Kolik knih v rámci YA je ve stylu, že hrdinka si váží svého těla? Že se nezblázní bezhlavě do každého druhého, že nemá dva naráz, že něco jako bezpečný sex existuje, že není v pořádku si brát člověka který vám lže a podvádí, že není v pořádku že vám chlap ubližuje, zradí vás a tak dále. Tohle všechno je v youngadult knihách BĚŽNÉ.

Věřte mi, až jednou budete mít děti a jestli, tak tohle jím nebudete chtít ve dvanácti letech dát do ruky nebo mladšímu sourozenci. Tak proč se ty knihy tak propagují?

Přímo na webu Albatros Media najdete tyhle údaje:
Dvůr trnů a růží - Věk od 12
Dvůr mlhy a hněvu - Věk od 15
Dvůr křídel a zmaru - Věk od 14
Dvůr mrazu a hvězd - Věk od 14
Dvůr trnů a růží trilogie box - Věk od 12
Skleněný trůn - Věk od 12
Temnota - Věk od 12

Proč je tohle v pořádku, když to ani autorům nepřijde v pořádku a v mnoha rozhovorech uvedli, že to nejsou knihy pro mladistvé. To je vážně zapotřebí ze strany nakladatele si zvýšit prodej za každou cenu bez ohledu na ten dopad? Já vím, že je nezajímá, že čtenář půlku knihy přeskáče, protože z toho nic nemá. Jim jde čistě jen a jen o prodej.

Proč se uměle tlačí knihy do této kategorie, jen proto aby se prodávali. Já osobně se děsím toho, až vyjde Ninth House od Bardugo a je mi jasné, že to je směrované na datum Humbooku z jednoho účelného důvodu a to je prodej. Bardugo si získala velkou většinu mládeže svými YA sériemi, tak proč jim rovnou nenaservírovat i tuhle knihu a rovnou na datum Humbook festu at se to hezky prodá a pak se můžeme plácat po ramenou jak jsme to vychytali s marketingem. Stejně jak u Božího hrobu, že?

A z velké většiny to recenzenti podporují. Protože nikdo nevidí komu tu knihy doporučujeme. Neřešíme jestli si tu recenzi přečte Máša z Hornídolní které je šedesát nebo Táňa z Tramtárie co jí je jedenáct. Z toho důvodu budu dávat po novém ke svým recenzím spoiler alerty ve stylu obsahu. Často jsem dávala upozornění na to, že to je pro dospělé, ale nedávala jsem upozornění na obsah a chci to začít poctivě dělat, protože člověk vážně neví kdo natrefí na jeho recenzi.

Nejsem totiž ztotožněna s tím, že takový Sunstone je pro mladistvé. To vůbec. Je sice milé, že nakladatel si myslí, že to je o vývinu a o tom hledání sebe sama, ale sakra je to o BDSM a dvacetipětiletých ženských. Z toho si má vzít příklad šestnáctiletá? Já beru, že ten komiks je jeden z mála podaný v rámci BDSM v reáliích, ale stejně to není nic pro mladistvé dle mého názoru.

Budu ráda, když se teď zamyslí i mladší čtenáři a ne jen z toho pohledu, že jim bude něco upírano nebo zakázáno, ale z toho jestli kdyby měli dopředu varování ohledně toho, co je v knihách čeká jestli by vážně do toho šli. Ať popřemýšlí nad tím, jak by se zachovali v budoucnosti v otázce vlastních dětí. Dokažte, že jste vyspělí a zkuste se na tohle téma kouknout s odstupem a pak mi napište, jak na to pohlížíte.

Co je pro vás lidi YA? Vážně by byl takový problém dát mladým možnost volby? Neříkám, že každého knihy ovlivňují stejou mírou, já taky hrála jako malá DOOM a zatím jsem nikoho nezastřelila, ale víte jak to je. Výjimka potvrzuje pravidlo.

Ještě připominám, že vážně nejsem pro absolutní zákaz sexuálních scén pro mladistvé, ale pro štítky s upozorněním.


Poznámka autorky:
Nejdu nikomu obhajovat svůj názor co, jak a proč si to myslím. Tohle není o tom, ať vy přeberete můj názor, stejně jako na Instagramu, jen chci ať se zamyslíte a podělíte o ten svůj a zamyslíte se nad tím co jsem řekla. Nebudu nikomu nutit ať se mnou souhlasí. 

Budu vděčná pokud ke svému napíšete ke svému názoru svůj věk, popřípadě jestli už máte děti nebo mladší sourozence. Není to z důvodů dehonestace někoho názoru a chraň bůh jestli to někdo použije proti autorovi komentáře. Je to čistě pro můj přehled, abych věděla která skupina lidí na to jak poohlíží. Děkuji moc.

10 komentářů:

  1. Já vždycky zasnu, jak ya blogeri hltají jednu podobnou knihu za druhou a ještě vychvaluji některé kýčovité přebaly polonahych chlapů 😅😅
    😅

    Já četla úplně jiné knihy v tomto věku a rozhodne se budu velmi zajímat, jaké knihy bude číst můj syn....

    OdpovědětVymazat
  2. Patřím k těm mladším čtenářům, ale musím říct, že jsem vyspělejší jak polovina mé třídy. Kdybych měla za cca 4 roky, dát své 8 sestřenici do ruky Dvory asi bych se propadla, ale nevím jak na tom bude vyspěle. (Dvory jsem nečetla, ale soudím podle toho co jsem slyšela a četla). Téma sex je pro mě fakt tabu, bavit se o tom s dospělým? Nene, Díky, radši to proberu s lidmi ve svém věku ale aji to mi občas dělá problém. Rozhodně by nebylo špatné, kdyby aspoň na zadní stranu uvedli co v knize je nebo že to není vhodné pro toho a toho, protože je tam to a to. Mě osobně je jedno co v knize je (ale nebylo by na škodu to aspoň zmínit, ať vědí do čeho jdou), ale ostatním to třeba může vadit. Ať už se jedná o brutalitu, která není pro slabé povahy a nebo o už zmiňované sexuální scény. Rozumím na co tím narážíš, hlavně je to pro lidi co se v knižní komunitě nepohybují. A rozhodně, až budu číst nějakou knihu, kde se některá z těhle věcí objevuje, do recenzí to prostě zmíním. -13

    OdpovědětVymazat
  3. Opět skvělý článek. Je mi 29 a doteď jsem nad tím nepřemýšlela. Teda do včerejšího dne, kdy jsem přečetla článek od Míši. K YA jsem se dostala teoreticky už v tom věku, na které je tato kategorie mířená, ale se sexuálními scénami jsem se nesetkala. Ono pojem YA jako takový ještě neexistoval. Byla to literatura pro mládež. K YA jsem se vrátila asi před 5-6 lety a to Maasovou. Nestačila jsem se divit a vlastně mi ani už nepřipadalo, že čtu literaturu pro teenagery, děti. Mně to nevadí, já jsem stará vydra (džouk) a čtu i erotickou literaturu a mám ji ráda, ale když to vezmu z pohledu matky? Uf, Maasovou ji asi ve 13 do ruky nedám. Jsem pro to aby na každé knize bylo označení co obsahuje, jak násilí, tak sexuální obsah.

    OdpovědětVymazat
  4. Krásně napsáno. Naprosto s tebou souhlasím.

    OdpovědětVymazat
  5. Když já jsem dospívala, tak jsem tu fantasy občas promíchala s romantickou literaturou pro dívky a tenkrát to bylo o přátelství, třeba první menstruaci, ale maximální vyvrcholení byla první pusa. Asi jsem už vážně stará, když se hranice knih pro mládež takhle brutálně posunuly jinam. Rozhodně nejsem proti, kdyby knihy měly piktogramy označující, že daný titul obsahuje sex, násilí, vulgární mluvu apod. Klidně kdyby to nakladatel přidal do knížky zvlášť na papíru o velikosti záložky. Povytáhneš, mrkneš, co kniha obsahuje a zda máš chuť něco takového číst.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To zní skvěle. I kdyby to nebylo na obálkách, tak by byla alespoň nějaká informovanost. Ohledně knih z mládí máš pravdu, taky občas čučím.

      Vymazat
  6. Máš naprostou pravdu s tím, že knihy (ale i filmy) nás prostě ovlivňují. Já v patnácti už měla přečtenou pěknou řádku docela "otevřených" knih typu Cizinka. Ale popravdě i Stmívání třeba. Co tím chci říct - když jsem se pak v šestnácti konečně seznámila se svou velkou životní láskou, myslela jsem, že bude následovat scénář jako v knize. Že se za mě bude prát a nosit mi modré z nebe a nebude spát a absolutně řešit sebe, jen nade mnou bdít a bezmezně mě milovat, sex ideálně třikrát za sebou při každé příležitosti a podobné věci. :D He, rychle jsem vystřízlivěla.
    Mám skvělý vztah, milujícího přítele, ale nemůžu po něm chtít, aby byl jako Edward nebo Jamie nebo já nevím kdo ještě. Nemůžu chtít ani to, aby byl jinou reálnou postavou, třeba aby se stejně jako přítel mé sestry rád potkával s mými rodiči.

    Co tím ale chci říct - máš naprostou pravdu, že se knihami necháváme ovlivnit. Že je v pořádku cítit bolest a stisknout zuby a nic neřeknout, že je v pořádku nechat se zatáhnout do něčeho, co vlastně nechceme, že se můžeme chovat jako největší krávy, ale stejně nás bude minimálně několik kluků milovat a nakonec zachráníme svět... :D

    Bohužel si nemyslím, že nakladatelství (zvlášť Albatros Media) svou "politiku" nějak změní. Prostě musí prodávat a ideálně zaujmout. Mě Humbook nezajímá a vždycky mi to přišlo jako taková fancy akce, na které nemám co dělat. :D Nikdy jsem nebyla úplně cílovka YA, i když si sem tam něco přečtu. Ale milostné trojúhelníky nesnáším a po Stmívání, Hunger games a sérii Matched už jsem toho měla celkem dost.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Neříkám, že čekám změnu. Až tak naivní už nejsem. Postačí mi, kdsž se to dostane do povědomí lidí. Děkuji moc, že jsi se podělila o svoji zkušenost s ovlivňovaním pomocí knih.

      Vymazat
  7. Mně osobně bohužel přijde, že pokud jsou hrdinové knihy mladí, tak kniha automaticky dostává nálepku young adult. Sama jsem i několikrát sdílela, že určitá kniha opravdu nespadá do tohoto žánru.

    OdpovědětVymazat